Szkolny program profilaktyki
Szkolny program profilaktyki
Łatwiej zapobiegać niż naprawiać
Szkoła Podstawowa w Biedrzychowicach
Program działań profilaktycznych skorelowany jest z planem rozwoju szkoły, wynika z planu wychowawczego, a poszczególne jego elementy przewidziane są do realizacji w rocznych planach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych szkoły.
Cele programu:
Profilaktykę w szkole rozumiemy jako proces wspierający zdrowie psychiczne i fizyczne poprzez pomoc i towarzyszenie uczniowi w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom.
- 1.Podnoszenie świadomości zagrożeń.
- 2.Rozbudzanie troski i odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych.
- 3.Promowanie zdrowego stylu życia.
- 4.Przeciwdziałanie zagrożeniom, patologiom i niedostosowaniu społecznemu.
- 5.Inicjowanie i współorganizowanie różnych form pomocy specjalistycznej.
Cele szczegółowe:
- a)zapobieganie lub eliminacja zachowań ryzykownych, takich jak:
 palenie tytoniu
 spożywanie alkoholu
 używanie środków psychoaktywnych
- b)przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole, takim jak:
 zachowania agresywne, wandalizm
 brak motywacji do nauki
 niska kultura słowa
Kierunki działań profilaktycznych:
- 1.Promocja zdrowia przez propagowanie stylu życia wolnego od nałogów.
- 2.Realizacja programów profilaktycznych.
- 3.Organizacja w szkole imprez tematycznych (przedstawienia, spotkania z pracownikami instytucji wspomagających szkołę).
- 4.Doskonalenie umiejętności nauczycieli.
- 5.Pedagogizacja rodziców na temat profilaktyki zagrożeń występujących w szkole.
Przewidywane efekty
- 1.Wzrost wiedzy i umiejętności uczniów niezbędnych do zdrowego i świadomego stylu życia.
- 2.Zmniejszenie zachowań agresywnych.
- 3.Umiejętne gospodarowanie czasem wolnym.
- 4.Wykształcenie u uczniów postaw asertywnych.
Szczegółowy harmonogram działań
| Lp. | Zadania | Opis i cel zadania | Sposób realizacji | Termin realizacji | 
| 1. | Zdiagnozowanie stopnia zagrożenia środowiska uczniowskiego nikotynizmem, narkomanią i przemocą | Dostarczenie informacji o stopniu zagrożenia uczniów uzależnieniami i zjawiskiem zachowań agresywnych | Opracowanie i przeprowadzenie ankiet wśród uczniów. Obserwacja. | Cały rok szkolny | 
| 2. | Cykl zajęć edukacyjnych z zakresu profilaktyki i psychoedukacji | Dostarczenie informacji o skutkach działania środków uzależniających. Nabycie umiejętności dokonywania samodzielnych wyborów o podejmowaniu decyzji odnośnie stylu życia ze szczególnym uwzględnieniem asertywnego mówienia NIE. Rozwój ogólnych umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów. Empatia. | Zajęcia realizowane na lekcjach wychowawczych z wykorzystaniem filmów i w formie warsztatów. | Wg planu godzin wychowawczych | 
| 3. | Propagowanie zdrowego, trzeźwego i bezpiecznego trybu życia w trosce o zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów. | Wykreowanie zdrowego stylu życia poprzez uświadamianie uczniom: - znaczenia uprawiania sportów dla zdrowia człowieka - rozwijanie zainteresowań - znaczenie zachowania zasad higieny i prawidłowego odżywiania się - umiejętność panowania nad złymi emocjami w sytuacjach trudnych | Udział uczniów w zajęciach sportowych na terenie szkoły i poza szkołą. Udział uczniów w kołach zainteresowań. Organizacja wycieczek i wyjazdów do kina, teatru itp. Spotkanie z pielęgniarką, policjantem. | Cały rok szkolny | 
| 4. | Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole | Opracowanie i przestrzeganie procedury postępowania w przypadkach agresywnych zachowań, sytuacji konfliktowych i aktów przemocy. Mobilizacja zespołów klasowych. Pomoc koleżeńska. | Stała kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych uczniów. Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej dla uczniów. Zorganizowanie szkolnego dnia nadzwyczajnej uprzejmości | Cały rok szkolny 
 
 
 
 
 
 Maj | 
| 5. | Aktywizacja środowiska i jednostki. 
 | Uświadomienie możliwości włączania się w nurt działań profilaktycznych. Nabywanie umiejętności pracy w zespole. „Wizualizacja” treści programu. Podsumowanie programu profilaktyki. | Słowo drukowane: broszury, ulotki, ankiety, artykuły w szkolnej gazetce. Formy plastyczne: gazetki, plakaty, wystawki. Turniej wiedzy o zkodliwości używek na organizm człowieka (test sprawdzający wiadomości i umiejętności z zakresu profilaktyki uzależnień dla uczniów klas IV-VI) | Grudzień 
 
 
 
 
 
 Czerwiec | 
| 6. | Pedagogizacja rodziców | Zapoznanie rodziców z wynikami ankiet na temat zagrożeń. Uświadomienie zagrożeń, umiejętność rozpoznania. | Wykład dla rodziców: - Agresja w szkole - Czy atmosfera w mojej rodzinie sprzyja prawidłowemu rozwojowi mojego dziecka? | 
 Listopad 
 
 
 kwiecień | 
Uwagi o realizacji programu
 Program podlegać będzie ewaluacji procesu i wyników.
 Program jest otwarty i może podlegać modyfikacjom w zależności od wyników ewaluacji.
 Przedstawione działania realizują wszyscy nauczyciele.
 
			
