Szkolny program profilaktyki
Szkolny program profilaktyki
Łatwiej zapobiegać niż naprawiać
Szkoła Podstawowa w Biedrzychowicach
Program działań profilaktycznych skorelowany jest z planem rozwoju szkoły, wynika z planu wychowawczego, a poszczególne jego elementy przewidziane są do realizacji w rocznych planach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych szkoły.
Cele programu:
Profilaktykę w szkole rozumiemy jako proces wspierający zdrowie psychiczne i fizyczne poprzez pomoc i towarzyszenie uczniowi w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom.
- 1.Podnoszenie świadomości zagrożeń.
- 2.Rozbudzanie troski i odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych.
- 3.Promowanie zdrowego stylu życia.
- 4.Przeciwdziałanie zagrożeniom, patologiom i niedostosowaniu społecznemu.
- 5.Inicjowanie i współorganizowanie różnych form pomocy specjalistycznej.
Cele szczegółowe:
- a)zapobieganie lub eliminacja zachowań ryzykownych, takich jak:
palenie tytoniu
spożywanie alkoholu
używanie środków psychoaktywnych
- b)przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole, takim jak:
zachowania agresywne, wandalizm
brak motywacji do nauki
niska kultura słowa
Kierunki działań profilaktycznych:
- 1.Promocja zdrowia przez propagowanie stylu życia wolnego od nałogów.
- 2.Realizacja programów profilaktycznych.
- 3.Organizacja w szkole imprez tematycznych (przedstawienia, spotkania z pracownikami instytucji wspomagających szkołę).
- 4.Doskonalenie umiejętności nauczycieli.
- 5.Pedagogizacja rodziców na temat profilaktyki zagrożeń występujących w szkole.
Przewidywane efekty
- 1.Wzrost wiedzy i umiejętności uczniów niezbędnych do zdrowego i świadomego stylu życia.
- 2.Zmniejszenie zachowań agresywnych.
- 3.Umiejętne gospodarowanie czasem wolnym.
- 4.Wykształcenie u uczniów postaw asertywnych.
Szczegółowy harmonogram działań
Lp. |
Zadania |
Opis i cel zadania |
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
1. |
Zdiagnozowanie stopnia zagrożenia środowiska uczniowskiego nikotynizmem, narkomanią i przemocą |
Dostarczenie informacji o stopniu zagrożenia uczniów uzależnieniami i zjawiskiem zachowań agresywnych |
Opracowanie i przeprowadzenie ankiet wśród uczniów. Obserwacja. |
Cały rok szkolny |
2. |
Cykl zajęć edukacyjnych z zakresu profilaktyki i psychoedukacji |
Dostarczenie informacji o skutkach działania środków uzależniających. Nabycie umiejętności dokonywania samodzielnych wyborów o podejmowaniu decyzji odnośnie stylu życia ze szczególnym uwzględnieniem asertywnego mówienia NIE. Rozwój ogólnych umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów. Empatia. |
Zajęcia realizowane na lekcjach wychowawczych z wykorzystaniem filmów i w formie warsztatów. |
Wg planu godzin wychowawczych |
3. |
Propagowanie zdrowego, trzeźwego i bezpiecznego trybu życia w trosce o zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów. |
Wykreowanie zdrowego stylu życia poprzez uświadamianie uczniom: - znaczenia uprawiania sportów dla zdrowia człowieka - rozwijanie zainteresowań - znaczenie zachowania zasad higieny i prawidłowego odżywiania się - umiejętność panowania nad złymi emocjami w sytuacjach trudnych |
Udział uczniów w zajęciach sportowych na terenie szkoły i poza szkołą. Udział uczniów w kołach zainteresowań. Organizacja wycieczek i wyjazdów do kina, teatru itp. Spotkanie z pielęgniarką, policjantem. |
Cały rok szkolny |
4. |
Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole |
Opracowanie i przestrzeganie procedury postępowania w przypadkach agresywnych zachowań, sytuacji konfliktowych i aktów przemocy. Mobilizacja zespołów klasowych. Pomoc koleżeńska. |
Stała kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych uczniów. Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej dla uczniów. Zorganizowanie szkolnego dnia nadzwyczajnej uprzejmości |
Cały rok szkolny
Maj |
5. |
Aktywizacja środowiska i jednostki.
|
Uświadomienie możliwości włączania się w nurt działań profilaktycznych. Nabywanie umiejętności pracy w zespole. „Wizualizacja” treści programu. Podsumowanie programu profilaktyki. |
Słowo drukowane: broszury, ulotki, ankiety, artykuły w szkolnej gazetce. Formy plastyczne: gazetki, plakaty, wystawki. Turniej wiedzy o zkodliwości używek na organizm człowieka (test sprawdzający wiadomości i umiejętności z zakresu profilaktyki uzależnień dla uczniów klas IV-VI) |
Grudzień
Czerwiec |
6. |
Pedagogizacja rodziców |
Zapoznanie rodziców z wynikami ankiet na temat zagrożeń. Uświadomienie zagrożeń, umiejętność rozpoznania. |
Wykład dla rodziców: - Agresja w szkole - Czy atmosfera w mojej rodzinie sprzyja prawidłowemu rozwojowi mojego dziecka? |
Listopad
kwiecień |
Uwagi o realizacji programu
Program podlegać będzie ewaluacji procesu i wyników.
Program jest otwarty i może podlegać modyfikacjom w zależności od wyników ewaluacji.
Przedstawione działania realizują wszyscy nauczyciele.