Hej, góry nasze góry

hej

Morze, nasze morze

W dniu 24 czerwca 2011r. o godz. 6.00 rano wyjechaliśmy z Biedrzychowic do najpiękniejszych miejscowości nadmorskich, a więc do: Stegny, Malborka, Fromborka, Gdańska, Sopotu.
Do Stegny dojechaliśmy późnym popołudniem. Pierwsze kroki które skierowliśmy – to powitanie z morzem.
Stegna to wspaniała miejscowość wypoczynkowa z piaszczysta plażą i czystym morzem.

Najcenniejszym zabytkiem Stegny jest kościół parafialny p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa, którego zwiedziliśmy. Kościół, o konstrukcji szachulcowej, który pochodzi z końca XVII w.

Następnego dnia zwiedzaliśmy zamek w Malborku.

Zobaczyliśmy życie codzienne na zamku krzyżackim oraz dowiedzieliśmy się jak żyli w średniowieczu mieszkańcy zamku, jaki był rozkład dnia brata-rycerza, co to jest reguła zakonna. Poznaliśmy takie wnętrza: jak Pałac Wielkich Mistrzów (pomieszczenia reprezentacyjne, prywatne i dawną kancelarię), Wielki Refektarz oraz Kościół Najświętszej Marii Panny.
Byliśmy w kancelarii wielkiego mistrza. Zapoznaliśmy się z dawnym warsztatem pisarskim (narzędzia, materiały, miejsce pracy).

Kolejnym etapem naszej wędrówki był rejs statkiem po Mierzei Wiślanej i plażowanie

Na zakończenie dnia obserwowaliśmy zachód słońca.

Frombork zwany Klejnotem Warmii, a także Grodem Kopernika to kolejne miejsce, które zwiedzaliśmy. Jest to miejsce, w którym Mikołaj Kopernik wielki polski uczony spędził 33 lata swojego życia. To tutaj napisał swoje dzieło
„O obrotach ciał niebieskich" prawie pięć wieków temu! Tymi ulicami chodził i wypatrywał gwiazd na niebie.
W tym mieście też zmarł i został pochowany w katedrze. Zwiedziliśmy również Wieżę Kopernika zbudowaną przed 1400 r.

Wieża była własnością Mikołaja Kopernika w latach 1504 - 1543. W wieży znajduje się ekspozycja pt. Gabinet uczonego doby renesansu. Kolejne miejsce to Planetarium i Muzeum Bursztynu.

Gdańska starówka to miejsce, które każdego roku odwiedzają tłumy turystów. My również tam byliśmy. Przechodząc ulicą Długą oglądaliśmy zabytkowe kamieniczki, robiliśmy pamiątkowe zdjęcia przy fontannie Neptuna.

Jednym z najpiękniejszych budynków gdańskich jest Złota Kamienica. Została wzniesiona dla burmistrza Jana Speymanna, bogatego kupca i światłego mecenasa sztuk oraz jego żony Judyty z Bahrów. Powstała przed 1609 r. Swą sławę kamienica zawdzięcza bogatej fasadzie. Legenda głosi, że czasem po korytarzach kamieniczki przechadza się świetlista postać

Molo to główna atrakcja w Sopocie. Jest to najdłuższe w Europie molo o konstrukcji drewnianej (511,5 m dl. i 10 m szer.). Spacer po nim to niezapomniane przeżycie, już na początku spotykaliśmy plac z fontanną, muszlę koncertową i oszkloną od strony morza galerię.

W ostatnim dniu naszego pobytu nad morzem zorganizowaliśmy pożegnalne ognisko.

Następnego dnia to droga powrotu do naszych ukochanych rodziców.